‘We are not an extraction shooter, hero shooter, or some competitive tac shooter-‘ Cyberpunk FPS Defect’s secret fourth thing actually has me excited for a PvEvP game for once-

I felt like I went on a bit of an emotional rollercoaster with the reveal trailer for Defect. A gritty, grungy cyberpunk shooter with Lore and a soundtrack from Mick Gordon of neo-Doom fame: The crowd cheers. Then I get to the line “Play with your friends in PvP or co-op:” The crowd boos. But after hearing some more about the game from Emanuel Palalic, game director at developer emptyvessel? Well, the crowd might just be cheering again.

“We are not an extraction shooter, hero shooter, or some competitive tac shooter,” Palalic explained over email. Thank God. Look, I get there are a lot of fans of the FPS genres du jour, but surely we can have a non-extraction shooter or two every once and awhile, as a treat. Instead, emptyvessel is calling Defect an “Immersive Objective Shooter.”

Watch On

“We felt like there really isn’t a subgenre of FPS that can describe our game other than Immersive shooters,” Palalic said. “We decided to add ‘Objective’ because every team has their own unique dynamic objective they are following, similar to a Ready or Not, Swat or GTFO type experience. The only difference is another team might have an assassinate or arrest objective on one of your teammates while you are trying to complete your mission. So imagine playing Ready or Not and another squad ends up intercepting and adding tension to your already tense mission.”

I’m more of a singleplayer guy, but those influences and emergent objectives have me intrigued, with GTFO and Ready or Not boasting a design sensibility closer to the singleplayer games I love, and managing to avoid that instanced, throwaway feel of so many multiplayer games. SWAT, meanwhile, is a damn singleplayer game full stop, and so are the other big influences Palalic cited: S.T.A.L.K.E.R., Metro, and The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay. In addition to atmosphere and presentation, Palalic stressed that a minimal UI, as well as a preponderance of diegetic information and interactive environmental details are a big part of those games emptyvessel wants to translate into multiplayer.

“We want the player to feel immersed in the setting, the narrative of the world, so we are actually trying to remove as much of a traditional UI as possible and have that information displayed on your guns/gadgets, and in the game world itself,” Palalic said.

“We’re taking measures to make the Defect world feel alive, so we will have unique ways to tell a story and set the tone within the world itself while playing Co-op with your friends or even in PvP. Each player can find and equip unique weapons and gadgets in the world, and can use this gear to work with and communicate with their friends.”

That sounds sick, and it kills any trepidation I had about “Immersive Objective Shooter” just being some slick marketing lingo: Words still have meaning, and Defect certainly sounds like an immersive sim-adjacent multiplayer shooter. Palalic also described a “rock paper scissors-like” component to the combat, with certain enemies demanding “quick swapping combos” and on-the-fly strategic adjustments the developer compared Doom.

So it’s still early days for Defect, but it clearly has a lot more going for it than just a slick trailer and some good music. If nothing else, the intentional homage to the 2012 Karl Urban Dredd alone might be enough to get me to bully one of my adult friends with a job into playing it with me. Defect does not yet have a release window, but you can wishlist it on Steam.

Related Posts

เจ็บจี๊ด! ผู้พัฒนาเกม TROUBLESHOOTER- Abandoned Children เผยสาเหตุที่ไม่มีระบบจีบสาว

มีข่าวฮา ๆ (แต่แอบจี๊ด) มาให้ทุกคนได้ติดตามกันครับ เมื่อล่าสุด ผู้พัฒนาเกม TROUBLESHOOTER: Abandoned Children ได้ออกมาเปิดเผยความจริงที่เกมของพวกเขาไม่มีระบบจีบสาวให้ได้ใช้งาน! TROUBLESHOOTER: Abandoned Children เป็นเกมวางแผนการต่อสู้คล้าย ๆ กับเกม XCOM โดยเกมดังกล่าววางจำหน่ายในเดือนเมษายน 2020 โดยเกมนี้ได้รับคะแนนรีวิวในแง่บวกเป็นอย่างมากจากผู้เล่นมากกว่า 8,100 คน (ณ เวลาที่ทำข่าว) ซึ่งก็การันตีได้ว่าเกมนี้ถือได้ว่าเป็นเกมที่น่าเล่นเกมหนึ่ง ผู้พัฒนาเกม TROUBLESHOOTER:…

Krafton ยืนยัน ไม่ได้ซื้อ IP เกม The Evil Within กับ Ghostwire- Tokyo พร้อมค่าย

น่าจะเป็นข่าวดีสำหรับใครที่รู้สึกเสียดายโอกาสของ Tango Gameworks ค่ายเกมดังที่อยู่เบื้องหลังผลงานทั้ง The Evil Within และเกมใหม่อย่าง Hi-Fi Rush ซึ่งถูกสั่งปิดไปก่อนหน้านี้ ก่อนที่จะได้รับการเข้าซื้อโดย Krafton บริษัทผู้จัดจำหน่ายของเกาหลีใต้ ที่พร้อมจะนำเกม Hi-Fi Rush ไปต่อยอดด้วย แต่กระนั้นหลายคนก็อดสงสัยไม่ได้ว่าเกมแนวสยองขวัญทั้งสองแฟรนไชส์ที่มีผู้คนชื่นชอบไม่แพ้กัน จะมีชะตากรรมอย่างไรต่อไป ล่าสุด เว็บไซต์ MP1st ได้ออกมาเปิดเผยแล้วว่าพวกเขามีโอกาสพูดคุยกับทางค่าย Krafton เรียบร้อยแล้ว และทางผู้จัดชื่อดังก็ยืนยันชัดเจนว่าการเข้าซื้อครั้งนี้ทำให้บริษัทมีสิทธิ์ใน…

เปิดตัว Granblue Fantasy Versus- Rising_1

Cygames ประกาศเมื่อวันเสาร์ที่ผ่านมาว่าทางบริษัทและ Arc System Works กำลังพัฒนาเกมต่อสู้ใหม่สำหรับแฟรนไชส์ Granblue Fantasy ในชื่อ Granblue Fantasy Versus: Rising โดยเกมดังกล่าวมีแผนที่จะวางจำหน่ายในปีนี้สำหรับ PS5, PS4 และ Steam ซึ่งเกมนี้จะรองรับการเล่นครอสแพลตฟอร์มระหว่าง 3 แพลตฟอร์มนี้ด้วย และในโอกาสนี้ Cygames และ Arc System Works…

เปลี่ยนชื่อรอบที่ล้าน ! Miraculous Land (Soul Land) เปิดให้บริการบนสโตร์ไทยแล้ว

ในที่สุดก็ได้เล่นหลังจากเปลี่ยนชื่อไปถึง 3 รอบ !!! โดยผู้ให้บริการ FoxMegaGame ได้ประกาศเปิดให้บริการ Miraculous Land (Soul Land)  เกมมือถือ Real-Time Card Battle RPG จากอนิเมะชื่อดังสุดแฟนตาซี Douluo Dalu (Soul Land) ตำนานจอมยุทธ์ภูตถังซาน มีถึง 4 ภาค กว่า 150 ตอน ดาวน์โหลดได้แล้วบนระบบ Android ผ่าน…

เผยโฉมหน้าที่แท้จริงของ NPC ใน Elden Ring Shadow of the Erdtree

ข่าวนี้มีสปอยล์ Elden Ring Shadow of the Erdtree ในขณะที่เนื้อหาเสริม Shadow of the Erdtree ของ Elden Ring กำลังดึงดูดผู้เล่นทั่วโลก แน่นอนว่าเกมผจญภัยในโลกแฟนตาซีลึกลับจาก FromSoftware เป็นเกมที่ได้รับความสนใจอย่างมาก เหล่าผู้เล่นที่ทุ่มเท มักจะค้นคว้าหาเบาะแส เรื่องราว และสิ่งที่ผู้พัฒนาอาจซ่อนไว้ และล่าสุดมีผู้เล่นคนหนึ่งได้ทำการเผยโฉมหน้าที่แท้จริงของ NPC ใน DLC นี้ให้เราได้ชมกัน!…

เปิดร้านขายเบเกอรี่ รวบรวมวัตถุดิบหายากจากการตีมอนสเตอร์ใน Aeruta

GRAVITY GAME ARISE และ FromDawn ประกาศวางจำหน่าย Aeruta เกมแอคชั่นกราฟิกพิกเซลที่ให้คุณเปิดร้านขายเบเกอรี่โดยการรวบรวมวัตถุดิบหายากจากการตีมอนสเตอร์ บน Steam แล้วในราคา 315 บาท ส่วนใครที่อยากรู้ว่าตัวเกมเป็นอย่างก็สามารถดาวน์โหลดเดโม่มาลองเล่นฟรีๆ ก่อนได้คำพูดจาก สล็อตเว็บตรง Aeruta เป็นเกม Action น่าเล่น ให้คุณเพลิดเพลินไปกับการเปิดร้านขายเบเกอรี่ในรูปแบบพิกเซล เปลี่ยนโฉมร้านค้าที่ทรุดโทรมให้สวยงาม และจัดการผู้ที่มาก่อกวนร้านเบเกอรี่ พร้อมรวบรวมวัตถุดิบในการทำขนมจากการตีมอนสเตอร์ ใช้อาวุธที่หลากหลายและเลือกทักษะที่เป็นเอกลักษณ์ได้ตามความถนัด เมื่อได้วัตถุดิบหายากมาแล้ว ก็นำมาแปรรูปเป็นขนมสูตรต่าง ๆ เพื่อนำมาขายให้ลูกค้า Aeruta…